پیامدهای یادگیری دوره پزشکی عمومی در اسکاتلند پایه ای برای توانمندی در پزشکی عمومی (قسمت اول)
مقدمه:
سابقه: این سند نتیجه یک پروژه مشارکتی ما بین پنج دانشکده پزشکی در اسکاتلند است. گروه مسئول برنامه آموزشی پزشکی اسکاتلند مسئولیت مفهوم اولیه پروژه را بر عهده دارد. SDMCG (گروه گروه مسئول برنامه آموزشی پزشکی) برای اولین بار در یک دوره پنج ساله تغییرات برنامه آموزشی که منتج از پیشنهادات GMC در سال 1993 جهت دوره آموزشی پزشکی عمومی است را بوجود آورد. نتیجه گروه تقویت پیوند نزدیکتر میان پنج دانشکده پزشکی در اسکاتلند است و بطور ویژه ارتقاء تبادل عقاید و همه موضوعات آموزش پزشکی و تشویق همکاری ما بین دانشکده در خصوص توسعه برنامه آموزشی و اجرای آن می باشد.
این پروژه همانطور که اعضاء SDMCG را درگیر کرده است یک مشارکت گسترده با کارکنان و دانشجویان همه دانشکده های پزشکی را نیاز دارد و بر همین اساس عقایدی که اینجا ارائه می شوند نماینگر نتیجه این کار مشترک می باشد.
ـ آموزش مبتنی بر پیامد نه تنها یک مفهوم اولیه نیست بلکه یک فاز گذرا در تکنولوژی آموزشی است همچنین بطور برابر و کاربری مساوی در طول دوره های مداوم آموزشی از مدرسه ابتدایی گرفته تا آموزش دوره های تکمیلی را شامل می شود.
ـ آموزش مبتنی بر پیامد بر روی فرآورده نهایی تمرکز می کند همچنین اینکه یادگیرنده در خصوص چه چیزی پاسخگو است را تعیین می نماید.
ـ آن در مورد اینکه استاد چه چیزی را یاد می دهد یا دانشجو چه چیزی را چگونه یاد می گیرد نیست. نتایج یادگیری آنچه یاد داده می شود و ارزیابی می شود را تعیین می کند و کمک می کند در تعیین آنچه ضروری است و آنچه که ضروری نیست.
ـ داشتن یک ایده شفاف از نتایج یادگیری مورد انتظار الزاماً محدود کردن روشهای دستیابی به نتایج یادگیری نیست بلکه هنوز انعطاف پذیری ها را مورد انتظار می باشد.
ـ استفاده از نتایج یادگیری به طرح یک برنامه درسی با استفاده از حس مشترک منتهی می شود. در خصوص اینکه دانشجویان چه چیزی را یاد می گیرند و این روش یک اعلان شفاف از فراورده نهایی آموزش می باشد.
ـ این روش بطور اختصاصی در ارتباط با آموزش پزشکی مدرن می باشد جایی که فرآورده نهایی به عنوان یک مسئول ثبت و قابل (PRHO است) (مسئول ثبت پزشکی های کارآمد) که او باید شایستگی ها و انواع توانایی هایی که در عمل بطور رضایت بخش انجام می دهد را به نمایش بگذارد. این شایستگی ها مورد نیاز یک سال PRHO را که باید در انتهای آموزش پزشکی عمومی ارائه کند را در بر می گیرد حتی در فرم بسیاری آغازین و بطور واقعی برای توسعه بیشتر بکار می آید.
از این رو نیاز جهت بیان نتایج یادگیری که موارد مورد نیاز یک سال PRHO را در بر می گیرد بطور واقعی احساس می شود.
پروژه نتایج یادگیری:
این پروزه یک تلاش مشترک بوسیله دانشکده های پزشکی اسکاتلند می باشد جهت تعیین نتایج یادگیری لازم برای آموزش دوره پزشکی عمومی و اظهار اینکه امکان رسیدن به توافق عمومی در این موضوع حتی میان انواع متفاوت دانشکده های پزشکی با برنامه آموزشی متفاوت می باشد.
هدف اولیه پروژه باید رسیدن به توافق در خصوص نتایج یادگیری اصلی که بطور مشخص توانایی های یک فارغ التحصیل پزشکی از هر دانشکده پزشکی اسکاتلند را بیان می دارد را در بر می گیرد. سند معطوف به کمک طراحان برنامه آموزشی، کارکنان آموزشی، دانشجویان و مسئولین دوره آموزشی Postgraduate می باشد . این سند معطوف به یک برنامه کار ملی برای برنامه آموزشی برای دوره پزشکی عمومی نمی باشد. اگر چه غالباً توصیف فارغ التحصیلان را که اکنون ما تولید می کنیم را بیشتر از یک لیست آرا مانگرایانه غیر واقعی که آنهم شامل عنصری با چشم انداز آرمانی در ارتباط با انتظارات بالا و استاندارهاست که توسط GMC و دیگر نهادهایی که در ارتباط با جامعه و کیفیت نیروی کار پزشکی است.
ما به این نتجه رسیدیم که این گزارش بهیچ وجه پایان داستان نتایج یادگیری که در پزشکی را شامل نمی شود. این گزارش وقتی هدفمند است که یک سند پویا باشد که شامل عقایدی که به تکامل و توسعه بیشتری خواهد رسید همانطور که مورد استفاده دانشکده ها و تغییرات آموزشی دوره پزشکی عمومی قرار خواهد گرفت.
پروژه نتایج یادگیری بوسیله توصیه های متفاوت GMC و اسناد شامل ( Tomorrows ,Doctors ) , (The New Doctor)
(The Early Years) اطلاع داده شد و با فلسفه اموزشی و عقایدیی که در این اسناد بیان شده است در ارتباط می باشد. مامعتقدیم که این ترتیب از نتایج یادگیری بیشتر عملی و صریح می باشد. در اصطلاح ارزیابی کیفیت آموزشی بعنوان مثال این سند می تواند بعنوان یک معیار قابل اندازه گیری برای هر برنامه آموزشی دانشکده بکار رود.
ساختار سند:
نقطه شروع برای توسعه پیامدها و توضیح سه عنصر ضروری کفایت و یادگیری انعکاسی است. اینها شامل
ـ دکتر قادر به انجام چه کاری است؟
(انجام یک کار درست = هوش های (کفایت ها) فنی
ـ رویکرد دکتر به کارش چگونه است؟
(انجام یک کار بدرستی = کفایت های خلاق و تحلیلی عاطفی و ذهنی)
ـ دکتر بعنوان یک حرفه ای
(شخص درست کار را انجام می دهد = کفایت های شخصی)
سپس دوازده حیطه کلیدی شناسایی شد که هر کدام به یکی از سه عنصر لیست شده بالا مربوط شدند. اینها شامل:
دکتر قادر به انجام چه کاری است؟
ـ مهارتهای بالینی
ـ روشهای عملی
ـبررسی بیمار
ـ مدیریت بیمار
ـ ارتقاء سلامت و پیشگیری از بیماری
ـ ارتباط
ـ اطلاع رسانی پزشکی
رویکرد دکتر به کارش چگونه است؟
ـ علوم پایه، اجتماعی، بالینی و اصول مهم نگرش، درک اخلاقی و مسئولیت های قانونی ـ مهارتهای تصمیم گیری و قضاوت و استنتاج بالینی.
دکتر بعنوان یک حرفه ای
ـ نقش پزشک در خدمت سلامت ـ توسعه شخصی
این دوازده حیطه منعکس کننده هستند اما با دوازده عنوان مورد نیاز برای آموزش حرفه ای در سند GMC در توصیه های (The New Doctor) برای آموزش بالینی عمومی برابر نیستند. ترتیب قرار گرفتن حیطه ها که بیان شد در بکار بردن مهم نیست. هر کدام یک جزء ضروری کفایت و بازتاب عملی است. هر حیطه سپس به نتایج یادگیری مناسب تقسم بندی شد وظیفه تعیین نتایج یادگیری بوسیله اعضاء SDMCG در شورای همکاران در هر دانشکده بعهده گرفته شد.
هر حیطه یک صفحه جدا در سند را با یک پاراگراف مقدماتی، توضیحی که اصل هر حیطه را نشان می دهد بخود اختصاص داد. ستون سمت چپ هر صفحه شامل لیست ها نتایج یادگیری مورد نیاز برای هر حیطه و ستون سمت چپ می تواند شامل تمام مواردی که هر کدام از نتایج به اجزاء ریزتری شکسته می شود را در بر می گیرد.
پیامدها بطور هدفمند کاملاً گسترده هستند و فاقد اجزاء جزیی می باشند. جزئیات باید بوسیله هر یک از دانشکده های پزشکی بر طبق تفسیرشان از پیامدهای یادگیری و اینکه چگونه می توان به آنها دست پیدا کرد، تعیین شوند. مثالهای پیامدهای یادگیری که ممکن است شامل چه باشد می تواند شامل:
الف) اینکه آنها چگونه در سطح جزئی تر که بتواند برای دانشجویان و اساتیدشان قابل درک باشند، تعیین شوند.
ب) اینکه آنها چگونه ممکن است به فعالیت های یاددهی و یادگیری ترجمه شوند.
درجه تاکید که بر هر پیامد یادگیری و سطح جزیی آن قرار دارد بین دانشکده های مختلف متفاوت است همانطور که روش های یاددهی و یادگیری بستگی به نوع برنامه آموزشی و منابع در دسترسی بیستگی دارد. بنابراین مثالهای درج شده در این سند نمی تواند آینده نگر و جامع باشد. بطور غیر اجتناب ناپذیری یک هم پوشانی ما بین تعدادی
حیطه های متفاوت با تعدادی نتایج یادگیری که مشترک با بیشتر از یک حیطه هستند وجود دارد. هر موضوع دوبله شده یک پیوند ناگشودنی و وابسته را بین عناصر متفاوت یک کفایت و بازتاب عملی بوجود می آورد.
در نتیجه مولفین معتقدند که نگاه مبتنی بر پیامد یادگیری در آموزش دوره پزشکی عمومی یک توسعه برنامه آموزشی و اصلاح در جهت موثر بودن با تغییرات در حال رخداد در حیطه ارائه و مراقبت سلامت را در بر دارد.
بازخورد نقطه نظرات شما
این یک سند مشورتی می باشد تا یک بیانیه سیاسی یا یک سری توصیه ها، بنابراین ما به بازخورها بر این سند ارج می نهیم ـ شما می توانید با ثبت نام در قسمت نظرات و پاسخ ها یا از طریق فرم بازخورها در پشت فرم سند یا وب سایت پروژه در :
http://www.biology.st_and.ac.uk/scottishdoctor March200
ـ گروه مسئول برنامه ریزی آموزشی اسکاتلند
دکتر جان سیمپسون آبردیدن
خانم جوی کروزبی داندی
دکتر آلن کاینگ ادینبرگ
دکتر فیلیپ اوانس ادینبرگ
پروفسور میریام فریدمن داندی
دکتر جکولین فرنیس هماهنگ کننده پروژه
پروفسور رونالد هاردن داندی
آقای دیوید لوید گلاسکو
دکتر همیش مک کوئینز آبردین
دکتر جان مک لاچلن St Andrews
دکتر گوردن مک فیت St Andrews
پروفشور لین پرسی ژب گلاسکو
پروفسور استوارت مک فرسون (ناظر)
کنسول اسکاتلند برای دوره آموزشی فوق پزشکی عمومی و آموزشی دندانپزشکی
دکتر قادر به انجام چه کاری است؟
پیامدهای مربوط به مهارت های بالینی
فارغ التحصیل تازه پزشکی باید کفایت مربوط به رده مهارتهای بالینی بدون اینکه تحت نظر قرار بگیرد و بر اساس استاندارد از پیش تعیین شده به نمایش بگذارد.
ـ گرفتن تاریخچه از بیماران، بستگان و دیگران:
تمام گروههای سنی، عوامل چند فرهنگی / چند نژادی منطقه ای، یک حیطه گسترده از محل های متفاوت و معطوف به بیمار، حساس و ساختارمند و یک نقش کاملاًً بر اساس اصول ارتباطات.
ـ بعهده گرفتن معاینه بدنی بیماران:
معاینه عمومی و بر اساس سیستم های بدن، مناسب و در خور سن و جنسیت و حالت سلامت روحی و جسمی و در حالت نظام مند و بسیار دقیق.
ـ تفسیر نتایج گرفتن تاریخچه، معاینات بدنی و جستجو در مورد بیمار
تشخیص موراد غیر عادی و تفسیر صحیح از آزمایشات بررسی مشترک در بیماران
ـ تشخیص دادن
جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات در دسترس، تشخیص شرایط مهم تهدید کننده زندگی که نیازمند درمان فوری دارد.
ـ تشکیل یک طرح مدیریتی
تمرکز بر نیازهای بیمار، اولویت بندی موارد مربوط به بیماران/ بستگان و دیگر اعضای تیم مراقبت سلامت و تشخیص محدودیت های خودمان
ـ ضبط یافته ها
ثبت تمام موراد مربوط به ارتباطات با بیماران/ بستگان و همکاران ـ حداقل ثبت ها باید خوانا ـ تاریخ دار، امضاء شده، مختصر و هم زمان باشند.
دکتر قادر به انجام چه کاری است؟
پیامدهای مربوط به روش عملی
تسلط بطور مناسب بر روش های عملی در زمان فارغ التحصیلی یک قسمت ضروری از انتقال راحت از دوره undergraguate به مرحله ی PRHO است. روش های پیشنهادی زیر روشهای است که فارغ التحصیل تازه باید قادر به انجام آن ها بطور مستقل باشد. البته برخی از این روشها از خصوصیات حیطه بررسی بیمار می باشد و تعداد زیادی دیگر بطور مشخص ارائه نشده است باید در معاینه بدنی نرمال مثل Fundoscopy ، آزمایش حیطه بینایی، اتوسکوپی، معاینه تعهد و غیره انجام گردد.
ـ اندازه گیری و ثبت
میزان نبض رادیال
فشار خون
درجه حرارت بدن
میزان اوج جریان بازدمی
گلوکز خون با استفاده از Reagent Sticks with & without تجزیه ادرار با استفاده از Multistix
ـ نظارت و انجام
کمک اولیه
احیاء قلب و ریه پایه ای برای بزرگسالان، بچه ها، کودکان
انجام اکسیژن درمانی
گرفتن کشت خون
تزریف داخل و ریدی و برقراری ست دریافت
کتترازسیون ادراری مرد و زن
جمع آوری MSU
نفوذ شریانی
شستشوی دست و پوشیدن گان بمنظور روشهای استریل و جراحی بخیه پوست
مراقبت از زخم و پانسمان زخم های پایه
تجویز نسخه بمنظور نظارت والدین
انجام تزریقات داخل و ریدی، داخل عضلانی و زیر جلدی
دوزاژ و نظارت انسولین و استفاده از تجویز ها با معیارهای متناوب
استفاده از انفوزیون IV و و پمپ های حجمی
اخذ نمونه بوسیله سوآپ از بینی، گلو و پوست
ادامه دارد...
منبع:
«مسئولین گروه برنامه آموزشی پزشکی اسکاتلند مارس 2000»
Scottish Deans’ Medical Curriculum Group - August 2007