irt medical education

کاربرد نظریه ی سؤال - پاسخ در حیطه های مختلف آموزش پزشکی

irt medical education

کاربرد نظریه ی سؤال - پاسخ در حیطه های مختلف آموزش پزشکی

بایگانی
نویسندگان

شناسایی مشکل و نیازسنجی کلی (قسمت اول)

پنجشنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۴۶ ق.ظ

توضیحات:

اولین مرحله در طراحی کوریکولوم باید شناسایی و مشخص نمودن مشکل مراقبت سلامت باشد که به وسیله ی کوریکولوم پاسخ داده شود . به طور رایج چگونه پاسخ داده می شود و چگونه بایستی پاسخ داده شود.

تفاوت بین اینکه چگونه مشکل مراقبت سلامت بطور متعارف پاسخ داده می شود ، در کل و چگونه بایستی پاسخ داده شود نیازسنجی عمومی نامیده می شود.

چون تفاوت بین رویکردهای متعارف و ایده آل بخشی از مشکل می تواند در نظر گرفته شود که کوریکولوم پاسخ خواهد داد ، مرحله اول گاهی اوقات بعنوان شناسایی مشکل ارجاع داده می شود .

اهمیت:

هرچه یک مشکل بهتر تعریف شود ، طراحی یک کوریکولوم مناسب برای پاسخگویی به مشکل آسانتر است ، چون همه ی مراحل دیگر در ارتقاء فرآیند کوریکولوم بستگی به  فهم روشن مسئله دارد.

مرحله اول (شناسایی مشکل و نیاز سنجی عمومی) و مرحله دو ( نیازسنجی فراگیران مورد هدف ) در متمرکز نمودن اهداف کلی و اهداف اختصاصی کوریکولوم  اختصاصا کمک کننده هستند ، (مرحله 3) که به نوبه ی خود سبب متمرکز نمودن راهبردهای آموزشی کوریکولوم و راهبردهای ارزشیابی کوریکولوم می شوند.(مرحله4 و مرحله6)

 

شناسایی مشکل مراقبت سلامت:

هدف نمایی یک کوریکولوم در آموزش پزشکی بایستی پاسخگوی یک مشکل باشد که بر سلامت عموم یا جامعه موجود تأثیر گذار باشد .

مشکل موجود یک مشکل پیچیده با مؤلفه های زیاد است.

اگر مشکل به خوبی تعریف نشده باشد ، حتی ساده ترین مشکل سلامت ممکن است منعکس کننده هر مداخله آموزشی یا مداخله دیگر باشد. 

یک تعریف جامع مشکل بایستی اپیدمیولوژی مشکل و همچنان اثرات نهایی مشکل روی بیمار ، حرفه های مراقبت سلامت و جامعه را در نظر بگیرد.

در تعریف مشکل مورد نظر ، به طور شفاف شناسایی نمودن اینکه مشکل برچه کسی اثر میگذارد؟ مهم است.

آیا مشکل ، بر یک گروهی از مردم با یک بیماری مشخص اثر میگذارد؟ (مثل نیاز به بستری شدن بیماران آسمی در اثر بیماری مکرر وخیم )

آیا مشکل ، جامعه را به طور وسیع تحت تأثیر قرار می دهد؟ (برای مثال ترس های غیر منطقی در مورد خظر انتقال ویروس نقص سیستم ایمنی انسان)

آیا مشکل ، سازمان های مراقبت سلامت یا نهاد های مشارکتی را تحت تأثیر قرار میدهد؟ (نقص در ایجاد پزشکی هزینه اثربخش)

در کلیه ی موارد ، مشکل مورد نظر ممکن است گروه های متفاوتی را تحت تأثیر قرار دهد تعداد مورد تخمین تحت تأثیر یک مشکل نیاز به کاربرد ارتقاء کوریکولوم دارند. چون یک مشکل که تعداد زیادی از مردم را تحت تأثیر قرار می دهد نیاز به توجه بیشتری دارد تا یک مشکلی که تعداد محدودی از آحاد مردم را تحت تأثیر قرار می دهد.

آگاهی از اینکه چه کسانی تحت تأثیر مشکل قرار می گیرند؟

آگاهی از مشخصه ها و رفتارهای افراد تحت تأثیر برای اخذ تصمیمات در مورد مشابهترین مخاطبان مورد هدف کوریکولوم ،در شکل گیری اهداف اختصاصی یادگیری و ارتقاء محتوای کوریکولوم ضروری است.

وقتی افرادی که تحت تأثیر مشکل قرار گرفته اند شناسایی شدند ، بسط آنچه که اثرات روی این افراد هست مهم است.

چه اثری مشکل برای پیامدهای بالینی ، کیفیت زندگی ، کیفیت مراقبت سلامت ، استفاده مراقبت سلامت و منابع دیگر ، هزینه پزشکی و غیر پزشکی ، رضایت بیماران و مراقبین سلامت ، کار و تولید و عملکرد جامعه دارد؟

در توصیف این تأثیرات ، اهمیت کمی و کیفی بایستی در نظر گرفته شود.

 

بعد از تعریف واقعیت مشکل مراقبت سلامت ، مرحله بعدی باید سنجش تلاش های متعارف در پاسخدهی مشکل باشد.

فرآیند تعیین رویکرد متعارف یک مشکل گاهی اوقات بعنوان تحلیل شغل job analysisارجاع داده می شود که می تواند به عنوان سنجش یک شغل که به طور متعارف برای پاسخدهی به یک مشکل می دیده شود.

که به طور متعارف برای پاسخدهی به یک مشکل می تواند دیده شود.

برای تعیین رویکرد متعارف به یک مشکل ، توسعه سازان برنامه درسی بایستی بپرسند که در حال حاضر با استفاده از موارد زیر چه انجام میگیرد؟

  • الف- بیماران
  • ب-حرفه مراقبت سلامت
  • ج-اساتید پزشکی
  • د-جامعه

 

آگاهی از آنچه بیماران برای پاسخدهی به یک مشکل انجام می دهند و انجام نمی دهند ممکن است بر تصمیمات در مورد محتوای کوریکولوم اثر بگذارد.

برای مثال ، آیا بیماران درمانهای غیر مؤثر را مورد استفاده قرار می دهند یا درگیر فعالیت هایی هستند که مشکل را بدتر می نماید-رفتارهایی که نیاز است برگردد؟

آیا بیماران زمینه ساز در گیری در فعالیت هایی هستند که می توانست مشکل را کم نماید – رفتارهایی که نیاز هست تشویق شوند؟

آگاهی از آنچه حرفه مراقبت سلامت بطور متعارف در پاسخگویی مشکل اختصاصا مرتبط انجام می دهند ، چون آنها معمولا مخاطبین مورد هدف برای کوریکولوم پزشکی هستند.

 

ادامه دارد...

 

منبع:

A Six -Step Approach to Curriculum Development

  • مجید شفیعیان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی