irt medical education

کاربرد نظریه ی سؤال - پاسخ در حیطه های مختلف آموزش پزشکی

irt medical education

کاربرد نظریه ی سؤال - پاسخ در حیطه های مختلف آموزش پزشکی

بایگانی
نویسندگان

کنفرانس Outcome Based Education (قسمت سوم)

پنجشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۴، ۰۹:۴۹ ق.ظ

رویکرد پزشک به کارش چگونه است؟

پیامدهای مهارتهای تصمیم گیری، استنتاج بالینی و قضاوت

پیامدهای مهارتهای تصمیم گیری، استنتاج بالینی و قضاوت تصمیم گیری، استنتاج بالینی و قضاوت فعالیتهایی هستند که در آنها دانشجویان تحت تعلیم باید حرفه ای باشند. دانش آموخته تازه پزشکی باید نمایش چنین مهارت هایی را ادامه داده و با اضافه کردن حیطه مسئولیت های رو به رشد برای تصمیمات و اعمال این قطعاً یکی از جنبه های پر استرس در انتقال از دوره آموزشی به PRHO و بنابراین دستیابی به چنین پیامدها در استاندارد بالا ضروری است.

ـ استنتاج بالینی:

چگونگی تشخیص و تبیین مسئله، تجزیه و تحلیل و تفسیر اطلاعات و مقایسه با محدودیت ها اطلاعات و محدودیت های شخصی.

ـ پزشکی مبتنی بر شواهد:

چگونگی جستجو بهترین شواهد در دسترس و به روز بودن.

چگونگی تجزیه و تحلیل و تفسیر شواهد و کار بر اساس راهنماها و پروتوکل ها.

 شناخت ارتباط بین پزشکی مبتنی بر شواهد و رسیدگی و عوامل متعدد در کار بالینی

ـ تفکر نقادانه:

اهمیت اتخاذ نگرش کنجکاوی و پرسشی و کاربرد فرآیندهای مستدل.

 شناخت ابعاد نامعقول در خود و دیگران

اهمیت به قضاوتهای ارزشی خود و بیماران

ـ روش های علمی و پژوهشی

دانش و توجه به روش های کمی و کیفی شامل تفاوت ما بین آنها و استفاده مناسب آنها. استفاده از پژوهش و روش های علمی جهت تفسیر یافته ها.

ـ درک آماری و کاربرد آن:

چگونگی تفکر و ارتباط بطور عددی.

انتخاب و تست های آماری مناسب کاربردی با درک اصول قابل توجه و توجه به نقاط قوت و ضعف.

ـ خلاقیت و کاردانی:

استفاده خلاقانه از تکنیکها، تکنولوژی ها و روش ها.

اظهار اعتماد به نفس ـ پیش قدمی و مصلحت گرایی:

گاهی اوقات اهمیت دادن به کنار آمدن با مراتب حیطه های مشروط.

ـ کنار آمدن با عدم اطمینان و اشتباه در تصمیم گیری:

توجه به عدم اطمینان که وجود دارد و منابع آن ممکن است شامل:

خود شخص

محیط

بیمار

محدودیت های دانش باشد.

چگونگی استفاده از استراتژی های شناختی و ذهنی هنگام مواجهه با عدم اطمینان و نیاز به سازش پذیری هنگام تغییر.

چگونگی تحت کنترل در آوردن تهاجمات عاطفی و شجاعت های احساسی.

اهمیت تصمیم گیری در مشارکت با همکاران و بیماران.

یک راهنما با سطوح مسئولیت ها در سیستم ارائه سلامت.

اولویت بندی:

دانش و درک عوامل تاثیرگذار بر اولویت بندی

چگونگی اولویت بندی زمان مشخص همگام با اولویت گذاری مراقبت از بیماران که هر دو شامل مدیریت انجام وظایف، رخدادها، و وقت و استرس می باشد.

چگونگی استفاده از پروتوکل ها جهت کمک به اولویت بندی.

یک پزشک بعنوان حرفه ای:

پیامدها نقش یک دکتر در ارائه سلامت

این یک حیطه بسرعت در حال تغییر می باشد در آموزش و عمل دوره پزشکی که خیلی از عوامل خارجی شامل عوامل سیاسی، قانون و اقتصاد بر آن تاثیر می گذارد. اگرچه پیامدهای کلیدی کاربردی برای دانش آموخته جدید وجود دارد، آگاهی از آنها باید یک پایه محکم جهت پیشرفت آینده و تغییرات با ارائه سلامت فراهم نماید.

ـ سیستم های ارائه سلامت

طرح کلی:

ساختار حرفه پزشکی در انگلستان.

حرفه هایی که به پزشکی اختصاص دارند.

نقش ها و روابط مراقبت های اولیه، ثانویه و ثالثیه

سازمان سیستم سلامت ملی

منشاء و تاریخچه کار پزشکی

سیستم هایی که تاثیر نهایی بر سیستم سلامت ملی می گذارند مثل پزشکی خصوصی EU و درمانهای مکمل و غیره.

ـ مسئولیت های بالینی و نقش یک پزشک:

وظائف یک پزشک همانطور که GMC تبیین نموده است. توجه به حرفه پزشکی بعنوان صدای جامعه و نماینده یک تغییر.

 اهمیت ارج نهادن و مشارکت در بررسی حرفه ای.

ـ کد انجام کار و ویژگی های شخصی مورد نیاز:

وظائف یک پزشک (GMC)

کدهای محلی در جایی که کاربرد داشته باشد.

ـ دکتر بعنوان پژوهشگر

ارج نهادن به ارزش پژوهش پزشکی و اینکه چگونه این پژوهش سازمان می یابد و مورد حمایت مالی در انگلستان و اروپا قرار می گیرد.

طرح کلی نقش بالقوه پژوهش در توسعه دوره شغلی و فرصتهایی برای تحقیق حتی در دوره آموزش پزشکی عمومی

ـ دکتر بعنوان مربی و معلم

اهمیت انعکاس و تجزیه و تحلیل تجاربمان بعنوان مربی و معلم و تشخیص نکات مثبت و منفی و اینکه چگونه این موارد بعنوان معلم دیگران در حیطه عملی بکار برده شود.

اهمیت اتخاذ فرهنگ یادگیری در طول عمر و پرورش آن در ارائه سلامت

ـ دکتر بعنوان مدیر:

مدیریت مردم و منابع مثل امور مالی

ـ پزشک بعنوان یک عضو از تیم چند حرفه ای و نقش دیگر حرف ارائه سلامت:

فرصت یادگیری و آموختن بوسیله حرف ارائه سلامت در طی دوره آموزش پزشکی عمومی با درک امتیازهایی که از تمام موارد مربوط به بیمار بدست خواهد آمد.

کار با دیگر حرف ارائه سلامت در حیطه مراقبت از بیمار بعنوان یک دوره تحت آموزش در جهت توسعه بهتر کار تیمی، رهبری و مهارتهای تسهیل کننده.

ـ یک دکتر بعنوان حرفه ای

پیامدهای توسعه شخصی

توسعه شخصی در طی آموزش دوره پزشکی عمومی یک امر پیچیده است. نکات شخصیتی و تجارب زندگی بهمراه دانشگاه یک دانش آموخته دوره پزشکی عمومی تاثیر اصلی بر توسعه شخصی فرد دارد همانطور که تجارب او بطور اختصاصی مربوط به دوره آموزشی آنها تاثیر گذار خواهد بود.

البته پیشرفت شخصی یک فرایند مداوم در طول عمر می باشد اما این امکان وجود دارد که تعدادی از پیامدهای مهم در دوره پزشکی عمومی تشخیص داده شود.

ـ آگاهی از خود:

توانایی انجام کار بعنوان یک پزشک پاسخگو که کلیه منابع را جستجو می کند بطور آگاهانه مورد نقد قرار می دهد و به خیلی از موارد ارج می نهد و بطور مناسب پاسخگو می باشد. این موارد را به شایستگی های خود ربط داده و توانایی های خود واثر بخشی خود را ارزیابی می نماید.

ـ خود یادگیرنده:

توانایی در مدیریت یادگیری خود که توسط موارد ذیل ارائه می شود:

 جستجو و انتخاب انواع گوناگون منابع یادگیری مناسب

استفاده از همه تکنیکهای کمکی در دسترس

بکارگیری مهارتهای مطالعه موثر و مناسب

تشخیص محدودیت ها توانایی ها و درک شخصی رایج و تشخیص مواردی که نیاز به نو شدن و توسعه دارد.

تعیین اهداف یادگیری شخصی مناسب و واقع گرایانه.

انتخاب استراتژی های یادگیری که بعنوان اولویت های یادگیری شخص می تواند بحساب آید و احتمال موفقیت دارد.

تعیین اهداف یادگیری شخصی چالش برانگیز بعنوان پایه ای برای رشد شخصی.

ـ مراقبت از خود:

شناخت فشارهای وارده در زندگی حرفه ای که بر روی سلامت و خوب بودن و روابط با دیگران تاثیر می گذارد و در تامین تعامل ما بین فعالیت ها و اهداف اجتماعی و حرفه ای و شخصی مورد نیاز می باشد.

توجه به سبک زندگی، رژیم غذایی، ورزش و آرامش.

استفاده از کمک در دسترس و توصیه در شرایط پر استرس.

شناخت خطرات خود پزشکی کردن و سوء مصرف مواد در درمان استرس.

ـ انتخاب دوره شغلی:

تعیین دوره شغلی کوتاه و بلند مدت و برنامه های شخصی و آرزوها و کار به سمت ایجاد برنامه های توسعه ای واقع گرایانه که در ارتباط با فعالیت های مربوط می باشد.

مشارکت کامل در زندگی جامعه حرفه ای و استفاده از حرفه و دیگر انواع شبکه های مربوط.

ـ انگیزه:

شناخت عوامل انگیزش شخصی کلیدی و اهمیت آنها در نگهداری سطح بالای انگیزه

تعهد:

ارائه یک مسیر شغلی انتخاب شده شخصی از طریق کدهای انجام کار و رفتار مورد انتظار از دانشجویان و پزشکان دوره پزشکی عمومی و پذیرش محدودیت هایی که ممکن است در آنها وجود داشته باشد.

آموزش مبتنی بر بازده بر اساس یک تفکر مجدد پایه ای از ساختار و عمل آموزش توسعه پیدا کرده است. «Mc Neir 1993» . اگر چه توضیح توافق شده ساده ای از آموزش مبتنی بر بازده وجود ندارد، Cohen در سال 1994 بطور ساده بیان کرد که در آموزش مبتنی بر بازده فرآورده، فرآینده را تعریف می کند. در آموزش پزشکی سنتی دانشجویان در معرض واحدهای مشخصی از برنامه درسی قرار می گیرند و دانشجو بر اساس واحدهای از برنامه درسی که فراگرفته است ارزیابی می شود و سپس دانشجو به قسمت بعدی از برنامه درسی ارتقاء پیدا می کند. اما بر عکس در آموزش مبتنی بر درون داد و برون داد، این آموزش مبتنی بر بازده است که بازده هایی را که دانشجویان هنگام ترک سیستم قادر به انجام آن هستند مشخص می کند. «Mc Neir 1993» بازده ها مربوط است به سئوال فارغ التحصیل چیست؟ و تاکید می کند یک فرایند چه می داند و چه می تواند انجام دهد بعنوان نتیجه یادگیری آنها در ارتباط و با آنچه که  فرایند بدست می آورد در مقابل آنچه یک معلم قصد دارد یاد بدهد . بر همین اساس آموزشی مبتنی بر بازده در ارتباط با یادگیری تمام و کمال است، هدف آموزش مبتنی بر بازده نه فقط کسب مهارتهای مشخص بطور قاطع می باشد بلکه دریافت اطلاعات و دستیابی انتقال والاتر در یادگیری می باشد. « Fitzpatrick 1991»

 چهار ویژگی اصلی آموزش مبتنی بر بازده دارد: (Terry 1996»

1.     بازده ها بطور واضح تعیین شوند.

2.     دستیابی پیشرفت را تعیین کنند.

3.     استراتژیهای چند تایی دستوری و ابزارهای ارزیابی معتبر بکار برده شود.

4.     به دانشجویان وقت و کمک جهت دستیابی به توان بالقوه شان داده شود.

امتیازهای آموزشی مبتنی بر بازده:

Harden etal 1999 داوزده دلیل برای آموزش مبتنی بر بازده بیان کرد:

1.     ارتباط

2.     جدال

3.     قابل قبول

4.     شفافیت

5.     فراهم آوری چهارچوب

6.     پاسخگویی

7.     یادگیری خود محوری

8.     انعطاف

9.     ارزیابی

10.   مشارکت

11.   ارزشیابی

12.   تداوم آموزش

دانشی که بشر می تواند استفاده کند یک دانش واقعی است و فقط دانشی که زندگی و رشد در آن است و یم تواند به قدرت عملی تبدیل کند. مابقی همانند گردوغبار است که بر روی مغز می مانند و یا خشک می شود. مثل باران که از روی سنگ می برد. «Froude 1818-94» گام اول در تعیین بازده های مورد انتظار در فارغ التحصیل، بازده های خروجی است. «Spady 1994»

«Glatthorn 1993»

1.    بازده های خروجی را تعیین کنید.

2.    بازده های خروجی را به برنامه ها اختصاص دهید.

3.    بازده های برنامه را تعیین کنید.

4.    بازده های دوره را تعیین کنید.

5.    بازده های واحد را تعیین کنید.

6.    بازده های درس را تعیین کنید.

Spady 1994 یک چارچوب فشرده هنرمندانه برنامه بازده واحد دوره از بازده های خروجی مشتق می شود.

Spady و Marshall  1991 سه شکل از آموزش مبتنی بر بازده را پیشنهاد کردند. سنتی Traditional ـ انتقالی Trans itional دگر سازی Trans formational

Spady 1988 پیشنهاد کرد یکی از عناصر کلیدی آموزش مبتنی بر بازده، ذات عمومی بازده هاست.

 

مدل آموزشی مبتنی بر بازده «Spady 1988»

 

 

 

بیان بازده های مورد انتظار بصورت شفاف منجر به افزایش شفافیت و پاسخگویی خواهد بود. «Ross & Davis 1999»

بررسی مبتنی بر عملکرد و آموزش مبتنی بر بازده با رادایم های بسیار مرتبط بهم هستند.«Friedman Ben – David 1999»

برنامه های آموزشی مبتنی بر بازده که در خور یادگیری و عملکرد هستند که باید در نظر گرفته ود ممکن است نیازمند ارتقاء متدهای بررسی جدید باشد. «Friedman Ben – David 1999»

عنصر کلیدی آموزش مبتنی بر بازده نیازمند این است که اگر لازم باشد به دانشجویان وقت بیشتری داده شود تا بتوانند بر مطالب تسلط کامل پیدا کند. «Spady 1994»

«Harden etal 1999» در دانشکده پزشکی Dundee اسکاتلند انگلیسی سه عنوان بازده را مشخص کرد.

1.     بازده مرتب به عملکرد مورد انتظار از یک پزشک

2.     بازده مرتبط به نگرشی در خصوص عملکرد

3.     بازده مرتبط به حرفه ای گیری

«Metz et al 1994» در آموزش پزشکان در هلند

چهار عنوان بازده های وسیع در اهداف آموزش برنامه درسی تحت عناوین ذیل تعیین گردید:

1.     جنبه های پزشکی

2.     جنبه های علمی

3.     جنبه های شخصی

4.     جنبه های مربوط به اجتماع و سیستم مراقبت سلامت

Cohen AM 1994 Reloting carriculum and transfer. New directions for community colleges, no, 8622(2)

 

Dann WR, Hamilton DD,Harden RM 1985 Technigues for identifying competencies needed of doctors. Medical Teacher 7:15-25

 

Fitzpatrick k A 1991 Restructaring to achieve outcomes of significance for all students. Educational Leadership 48(8):18-22

 

Friedman Ben- David M 1999 Assessment in outcom – based education. Part3, AMEE no, 14 ouct come – based Education, pp 26-30

 

GLatthorn AA 1993 Perspectives and imperatives outcome based education: re form and curriculum process. Journal of curriculum and supervision 8(4):354-363

 

Harden RM, crosbyi R, Davis M H 1999 An introduction to outcome – based education. Part 1, A MEE no, 14 outcome – based education, PP 7-16

 

MC Neri, G, 1993 outcome – based education, tool For 36(8) restructuring. Oregon school study council Bulletin , Eugene

 

Metzj CM, stoelinga GBA, pels Rilken EH, van der Brand B WM 1994 Blueprint 1994: training of doctors in the Nether Lands.

University of Namegen, isBN 90373026110

 

Spady WG 1988 organising for results: the basis of authentic restructaring and reform, Educational Leadership 46(2): 4-8

 

Spady WG 1994 outcome – based education: criti cal issues and answers. American Assosciation of school Administrators. ISBN o 87652 1839

 

Spady, Marshall KJ 1991 Trans for mational outcome – based educational curriclum restructuring. Educational Researcher 6:9-15

 

Terry PM 1996 outcome – based education: is it mastery Learning all over agin or is it revqlution to the reform Movement? Paper preseted at the Annual Midwest Education society (CIES) conference, In diana

 

Ross N, Davies D 1999 outcome – based Learning and the electronic curriculum at Birmingham Medical school. Part 4, AMEE no. 14 out come – based Education,pp 30-36

 

 

ادامه دارد...

 

منبع:

«مسئولین گروه برنامه آموزشی پزشکی اسکاتلند مارس 2000»

 

Scottish Deans’ Medical Curriculum Group - August 2007

Outcome base education

Tommorrow doctors

GMC

University of brown

  • مجید شفیعیان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی