irt medical education

کاربرد نظریه ی سؤال - پاسخ در حیطه های مختلف آموزش پزشکی

irt medical education

کاربرد نظریه ی سؤال - پاسخ در حیطه های مختلف آموزش پزشکی

بایگانی
نویسندگان

رویکرد دکتر به کارش چگونه است؟

پیامدهای علوم پایه، اجتماعی و بالینی و اصول مربوطه: یک دانش آموخته لایق، مشکلات سلامت را با استفاده از اصول دانش علمی رایج و درک پزشکی مربوطه تشخیص و توضیح می دهد و مدیریت می کند.

ـ ساختار نرمال و عمل هر یک بعنوان یک عامل بدون نقص و هر کدام از آنها بعنوان سیستم های اعضای اصلی:

آناتومی، فیزیولوژی، بیوشیمی، ژنتیک، مکانیسم های مولکولی، بیوشیمیایی و سلولی که در برقراری تعادل حیاتی مهم هستند.

ـ چرخه زندگی:

مراحل گوناگون و اینکه چگونه این مراحل بر ساختار طبیعی و عمل بدن مثل دوره جنینی، تازه تولد یافته، نوزاد، بچگی، نوجوانی، بزرگسالی، کهنسالی و مرگ تاثیر می گذارند.

ـ رفتار و روابط یک شخص و خانواده/ شرکا:

گروههای اجتماعی نزدیک هم

اجتماع در مقیاس بزرگ و جمعیت کل

محیط فیزیکی:

علوم رفتاری، روانشناسی و جامعه شناسی

ـ عوامل بیماری ها و راههایی که این بیماری بر بدن اثر گذار هستند (بیماری زایی) دانش و درک عوامل ذیل بیماری: ژنتیک، متابولیک، سمی، میکروبیولوژیک، اتوایمیون، نئوپلاستیک، دژنرتیو، تروماتیک، محیطی، اجتماعی، شغلی.

تغییر در ساختار و عمل بدن و سیستم اعضای اصلی که منجر به شرایط و بیماریهای گوناگون می شود:

پاتولوژی و پاتوفیزیولوژی مناسب

ـ اصول درمانی داروشناختی استفاده از داروها:

داروشناسی و اثر دارو بر بدن ـ مکانیسم عمل / تداخل دارو

عوارض جانبی/ واکنش های بالعکس.

ـ اصول اندازه های درمانی در مدیریت و تسکین علائم بیماری ها:

داروها ـ جراحی ـ درمان های مکمل.

استفاده از پزشکی مبتنی بر شواهد در اندازه های درمانی.

ـ سلامت عمومی:

دانش و درک استنتاج علمی در ایجاد سلامت عمومی در سیستم سلامت ملی اصول برنامه ریزی مراقبت سلامت، اولویت گذاری خدمت و کنترل بیماری های واگیردار.

ـ اقتصاد سلامت

دانش و درک مفاهیم اساسی شامل هزینه مدیریت بیمار در سیستم سلامت ملی و جامعه و اقتصاد جیره بندی.

ـ پیشگیری بیماری:

دانش و درک عامل بیماری و شواهد عوامل ـ علت شناسی بیماری و روابط عوامل خطرزا و بیماری ـ عوامل پر خطر و جمعیت.

ـ اپیدمیولوژی:

دانش و درک اصول دموگرافی (جمعیت نگاری)، تنوع بیولوژیکی و آزمایشات بالینی.

ـ آموزش:

درک در خصوص کاربرد تئوریهای اساسی یادگیری و آموزشی ـ سازمان اساسی یاددهی و آموزش پزشکی در انگلستان.

 

رویکرد پزشک به کارش چگونه است؟

پیامدهای نگرش ـ درک اخلاقی و مسئولیت های قانونی

ارائه نگرش های مناسب بوسیله دانش آموختگان جدید پزشکی همانطور که بوسیله رفتار حرفه ای اشان نشان داده می شود، یک حیطه کلیدی در روابط آموزش دهندگان و مستخدمین می باشد و برای بیماران و عموم در کل بسیار مهم می باشد.

بنابراین داشتن نگرش بعنوان یک پیامد برای آموزش پزشکی دوره عمومی مهم است حتی اگر تبیین آن در مقایسه با دیگر پیامدها مشکل باشد. مسئولیت های قانونی حتی دانش آموختگان جدید متعدد هستند و همه مرتبط با حیطه کار عملی می باشد. یک درک منسجم از اصول اخلاقی و کاربرد مناسب آنها باید قبل از فارغ التحصیلی بدست آید.

نگرش های حرفه ای مناسب:

ایجاد اعتماد بین پزشک و بیمار و احترام برای بیماران و همکاران.

اتخاذ تفکر تلقینی ـ نگاه جامع به بیماران و مسائلشان.

ارج نهادن و حفظ استقلال بیمار و درگیر کردن بیماران در تصمیماتی که بر آنها اثر می گذارد. احترام به انستیتوهای حرفه ای و سازمانهای ارائه سلامت.

ـ استانداردها و اصول اخلاقی اساسی:

دانش و درک اخلاق پزشکی معاصر و اصول اخلاقی اصلی استقلال، بخشندگی، غیر تبهکاری و عدالت.

وظایف یک پزشک:

کاربرد عملی تئوری ها مثل پیگیری به ترتیب منطقی، وظیفه شناسی و اثر دوبل ـ اهمیت رازداری، اعتماد و درستی.

رفتار موثر با شکایات در مورد عملکرد خود.

ـ مسئولیت های قانونی:

بطور ویژه مربوط هست بهمرگ

تجویز دارو

سوء استفاده فیزیکی و جنسی بچه ها و بزرگسالان

گزارش استاندارد/ مراقبت های پزشکی بالعکس که دیگر پزشکان درگیر هستند.

کدهای اجرایی

امور حقوق بشر

ـ ارائه پزشکی در جامعه چند فرهنگی:

دانش و احترام به فرهنگها، دیدگاه ها، اعتقادات متفاوت و ارائه پزشکی مربوط به بدن انسان و مراقبت سلامت.

ـ امور روانی اجتماعی

اموری که از بیماران و همکاران هست و مربوط به انبوهی از ویژگی های متعدد هستند و شخصیت بشر را می سازند.

ـ امور اقتصادی:

دانش و توجه به محدودیت های مالی که تاثیر بر سیستم سلامت ملی می گذارند و تاثیر نهایی بر ارائه مراقبت دارند.

ـ مشارکت در توسعه پزشکی:

پیشرفت در علم پزشکی و اینکه چطوری بدست آید و بطور ویژه استعداد بالقوه برای هر دکتر که مشارکت در چنین پیشرفتی داشته باشد. نقش دکتر از لحاظ اخلاقی که آزمایشات بالینی را کنترل کند.

 

رویکرد پزشک به کارش چگونه است؟

پیامدهای مهارتهای تصمیم گیری، استنتاج بالینی و قضاوت

پیامدهای مهارتهای تصمیم گیری، استنتاج بالینی و قضاوت تصمیم گیری، استنتاج بالینی و قضاوت فعالیتهایی هستند که در آنها دانشجویان تحت تعلیم باید حرفه ای باشند. دانش آموخته تازه پزشکی باید نمایش چنین مهارت هایی را ادامه داده و با اضافه کردن حیطه مسئولیت های رو به رشد برای تصمیمات و اعمال این قطعاً یکی از جنبه های پر استرس در انتقال از دوره آموزشی به PRHO و بنا براین  دستیابی به چنین پیامدها در استاندارد بالا ضروری است.

ـ استنتاج بالینی:

چگونگی تشخیص و تبیین مسئله، تجزیه و تحلیل و تفسیر اطلاعات و مقایسه با محدودیت ها اطلاعات و محدودیت های شخصی.

ـ پزشکی مبتنی بر شواهد:

چگونگی جستجو بهترین شواهد در دسترس و به روز بودن.

چگونگی تجزیه و تحلیل و تفسیر شواهد و کار بر اساس راهنماها و پروتوکل ها.

 شناخت ارتباط بین پزشکی مبتنی بر شواهد و رسیدگی و عوامل متعدد در کار بالینی

ـ تفکر نقادانه:

اهمیت اتخاذ نگرش کنجکاوی و پرسشی و کاربرد فرآیندهای مستدل.

 شناخت ابعاد نامعقول در خود و دیگران

اهمیت به قضاوتهای ارزشی خود و بیماران

ـ روش های علمی و پژوهشی

دانش و توجه به روش های کمی و کیفی شامل تفاوت ما بین آنها و استفاده مناسب آنها. استفاده از پژوهش و روش های علمی جهت تفسیر یافته ها.

ـ درک آماری و کاربرد آن:

چگونگی تفکر و ارتباط بطور عددی.

انتخاب و تست های آماری مناسب کاربردی با درک اصول قابل توجه و توجه به نقاط قوت و ضعف.

ـ خلاقیت و کاردانی:

استفاده خلاقانه از تکنیکها، تکنولوژی ها و روش ها.

اظهار اعتماد به نفس ـ پیش قدمی و مصلحت گرایی:

گاهی اوقات اهمیت دادن به کنار آمدن با مراتب حیطه های مشروط.

ـ کنار آمدن با عدم اطمینان و اشتباه در تصمیم گیری:

توجه به عدم اطمینان که وجود دارد و منابع آن ممکن است شامل:

خود شخص

محیط

بیمار

محدودیت های دانش باشد.

چگونگی استفاده از استراتژی های شناختی و ذهنی هنگام هنگام مواجهه با عدم اطمینان و نیاز به سازش پذیری هنگام تغییر. چگونگی تحت کنترل در آوردن تهاجمات عاطفی و شجاعت های احساسی.

اهمیت تصمیم گیری در مشارکت با همکاران و بیماران.

یک راهنما با سطوح مسئولیت ها در سیستم ارائه سلامت.

اولویت بندی:

دانش و درک عوامل تاثیرگذار بر اولویت بندی

چگونگی اولویت بندی زمان مشخص همگام با اولویت گذاری مراقبت از بیماران که هر دو شامل مدیریت انجام وظایف، رخدادها، و وقت و استرس می باشد.

چگونگی استفاده از پروتوکل ها جهت کمک به اولویت بندی.

 

یک پزشک بعنوان حرفه ای:

پیامدها نقش یک دکتر در ارائه سلامت

این یک حیطه بسرعت در حال تغییر می باشد در آموزش و عمل دوره پزشکی که خیلی از عوامل خارجی شامل عوامل سیاسی، قانون و اقتصاد بر آن تاثیر می گذارد. اگرچه پیامدهای کلیدی کاربردی برای دانش آموخته جدید وجود دارد، آگاهی از آنها باید یک پایه محکم جهت پیشرفت آینده و تغییرات با ارائه سلامت فراهم نماید.

ـ سیستم های ارائه سلامت

طرح کلی:

ساختار حرفه پزشکی در انگلستان.

حرفه هایی که به پزشکی اختصاص دارند.

نقش ها و روابط مراقبت های اولیه، ثانویه و ثالثیه

سازمان سیستم سلامت ملی

منشاء و تاریخچه کار پزشکی

سیستم هایی که تاثیر نهایی بر سیستم سلامت ملی می گذارند مثل پزشکی خصوصی EU ودرمانهای مکمل و غیره.

ـ مسئولیت های بالینی و نقش یک پزشک:

وظائف یک پزشک همانطور که GMC  تبیین نموده است. توجه به حرفه پزشکی بعنوان صدای جامعه و نماینده یک تغییر.

 اهمیت ارج نهادن و مشارکت در بررسی حرفه ای.

ـ کد انجام کار و ویژگی های شخصی مورد نیاز:

وظائف یک پزشک GMC

کدهای محلی در جایی که کاربرد داشته باشد.

ـ دکتر بعنوان پژوهشگر

ارج نهادن به ارزش پژوهش پزشکی و اینکه چگونه این پژوهش سازمان می یابد و مورد حمایت مالی در انگلستان و اروپا قرار می گیرد.

طرح کلی نقش بالقوه پژوهش در توسعه دوره شغلی و فرصتهایی برای تحقیق حتی در دوره آموزش پزشکی عمومی

ـ دکتر بعنوان مربی و معلم

اهمیت انعکاس و تجزیه و تحلیل تجاربمان بعنوان مربی و معلم و تشخیص نکات مثبت و منفی و اینکه چگونه این موارد بعنوان معلم دیگران در حیطه عملی بکار برده شود.

اهمیت اتخاذ فرهنگ یادگیری در طول عمر و پرورش آن در ارائه سلامت

ـ دکتر بعنوان مدیر:

مدیریت مردم و منابع مثل امور مالی

ـ پزشک بعنوان یک عضو از تیم چند حرفه ای و نقش دیگر حرف ارائه سلامت:

فرصت یادگیری و آموختن بوسیله حرف ارائه سلامت در طی دوره آموزش پزشکی عمومی با درک امتیازهایی که از تمام موارد مربوط به بیمار بدست خواهد آمد.

کار با دیگر حرف ارائه سلامت در حیطه مراقبت از بیمار بعنوان یک دوره تحت آموزش در جهت توسعه بهتر کار تیمی، رهبری و مهارتهای تسهیل کننده.

 

ـ یک دکتر بعنوان حرفه ای

پیامدهای توسعه شخصی

توسعه شخصی در طی آموزش دوره پزشکی عمومی یک امر پیچیده است. نکات شخصیتی و تجارب زندگی بهمراه دانشگاه یک دانش آموخته دوره پزشکی عمومی تاثیر اصلی بر توسعه شخصی فرد دارد همانطور که تجارب او بطور اختصاصی مربوط به دوره آموزشی آنها تاثیر گذار خواهد بود.

البته پیشرفت شخصی یک فرایند مداوم در طول عمر می باشد اما این امکان وجود دارد که تعدادی از پیامدهای مهم در دوره پزشکی عمومی تشخیص داده شود.

ـ آگاهی از خود:

توانایی انجام کار بعنوان یک پزشک پاسخگو که کلیه منابع را جستجو می کند بطور آگاهانه مورد نقد قرار می دهد و به خیلی از موارد ارج می نهد و بطور مناسب پاسخگو می باشد. این موارد را به شایستگی های خود ربط داده و توانایی های خود واثر بخشی خود را ارزیابی می نماید.

ـ خود یادگیرنده:

توانایی در مدیریت یادگیری خود که توسط موارد ذیل ارائه می شود:

 جستجو و انتخاب انواع گوناگون منابع یادگیری مناسب

استفاده از همه تکنیکهای کمکی در دسترس

بکارگیری مهارتهای مطالعه موثر و مناسب

تشخیص محدودیت ها توانایی ها و درک شخصی رایج و تشخیص مواردی که نیاز به نو شدن و توسعه دارد.

تعیین اهداف یادگیری شخصی مناسب و واقع گرایانه.

انتخاب استراتژی های یادگیری که بعنوان اولویت های یادگیری شخص می تواند بحساب آید و احتمال موفقیت دارد.

تعیین اهداف یادگیری شخصی چالش برانگیز بعنوان پایه ای برای رشد شخصی.

ـ مراقبت از خود:

شناخت فشارهای وارده در زندگی حرفه ای که بر روی سلامت و خوب بودن و روابط با دیگران تاثیر می گذارد و در تامین تعامل ما بین فعالیت ها و اهداف اجتماعی و حرفه ای و شخصی مورد نیاز می باشد.

توجه به سبک زندگی، رژیم غذایی، ورزش و آرامش.

استفاده از کمک در دسترس و توصیه در شرایط پر استرس.

شناخت خطرات خود پزشکی کردن و سوء مصرف مواد در درمان استرس.

ـ انتخاب دوره شغلی:

تعیین دوره شغلی کوتاه و بلند مدت و برنامه های شخصی و آرزوها و کار به سمت ایجاد برنامه های توسعه ای واقع گرایانه که در ارتباط با فعالیت های مربوط می باشد.

مشارکت کامل در زندگی جامعه حرفه ای و استفاده از حرفه و دیگر انواع شبکه های مربوط.

ـ انگیزه:

شناخت عوامل انگیزش شخصی کلیدی و اهمیت آنها در نگهداری سطح بالای انگیزه

تعهد:

ارائه یک مسیر شغلی انتخاب شده شخصی از طریق کدهای انجام کار و رفتار مورد انتظار از دانشجویان و پزشکان دوره پزشکی عمومی و پذیرش محدودیت هایی که ممکن است در آنها وجود داشته باشد.

 

 

 

فرم بازخورد

 

وقتی که برای اولین بار همانطور که این سند را می خوانید، ما امیدواریم که به آن مراجعه کنید و در طول سال آینده از آن استفاده کنید.

ما خوشحال خواهیم شد نظرات و پیشنهادات شما را در ارتباط با محتوای سند در هر موقعی از این دوره داشته باشیم.

شما می توانید نظرات خود در فضای پائین بنویسید یا این صفحه را جدا کرده و به آدرس اشاره شده بفرستید یا می توانید از طریق وب سایت و ایمیل استفاده نمائید.

 

http://biology.st-and.ac.uk/scottishdoctor

 

یا یک پیام ایمیل به دکتر جان سیمپسون در  Pat032@abdn.ac.uk بفرستید . اگر خواستید می توانید بصورت ناشناس بمانید اما خیلی کمک کننده است اگر اطلاعات اساسی در ارتباط با محل جغرافیایی، تخصص و رتبه پست شغلی خود را ارسال نمائید.لطفاً این صفحه را کامل کرده و صفحه را جدا نموده و به دکتر جان سیمپسون معاون آموزشی واحد آموزش پزشکی در دفتر دانشکده پزشکی ـ ساختمان پولوارث، فورستر هیل آبردین AB252ZD ارسال دارید.

 
نام شما........................................................................................................
کجا کار میکنید؟............................................................................................
تخصص شما چیست؟.....................................................................................
چه پست یا رتبه شغلی دارید؟...........................................................................
 
 
نظرات:
...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
 

 

منبع:

«مسئولین گروه برنامه آموزشی پزشکی اسکاتلند مارس 2000»

Scottish Deans’ Medical Curriculum Group - August 2007

 
  • مجید شفیعیان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی